Smerter under meditation

Ξ maj 12th, 2008 | → | ∇ Om meditation |

Meditation skal ikke gøre ondt.

Din krop vil helt sikkert fortælle dig, at du har bedre ting at give dig til. Når dit sind ikke får lov til at have sine millioner af tanker og følelser, protesterer sindet gennem din krop.

Her er nogle af de mest typiske smerter og hvad du kan gøre under meditationen:

Smerter i ben

Sidder du med smerter i benene, så prøv med en højere pude at sidde på, så knæene kan komme længere ned mod gulvet. Hvis dine knæ ikke kommer helt ned til gulvet, så læg en lille pude under knæene for at støtte. Det er ikke godt at have knæene placeret “i luften”, -det vil give spændinger i muskler.

Benene sover

Klassikeren. Benene falder i søvn fra tid til tid. Dette sker for alle, -også meget rutinerede mediterende. Nogle kan vænne sig til følelsen, men følelsen kan blive meget ulidelig. Bevæg benene en smule og massér dem lidt. Det er rigtig godt at presse indersiden af foden fra hæl til storetå med din tommelfinger. Denne lille akupunktur øvelse sætter gang i benet igen.

Smerter i skuldre eller arme

Sidder du med smerter i skuldre eller arme, så er det givetvis fordi du ikke sidder afslappet nok. Ønsker du at lægge dine hænder på knæene, kan du let komme til at spænde skuldrene. Dette kan specielt let ske, hvis du forsøger dig med en yoga teknik med at samle fingrene og lade dem pege opad på dine knæ. Her vil du være tilbøjelig til at spænde i skuldre.

Prøv i stedet at lægge hænderne i skødet med håndfladerne opad; venstre hånd oven på højre og lade spidserne af tommelfingrene røre hinanden.

Smerter i ryg

Hvis du får smerter i nederste del af ryggen, skyldes det typisk at dine ben ikke er placeret rigtigt. Hvis dine knæ ikke ører gulvet, men bare “hænger” i luften, skaber du spændinger, som sagtens kan brede sig til ryggen. Sørg for at knæene er understøttet.

Smerten kan også skyldes, at du sidder skævt. Sørg for at din vægt er fordelt lige på din pude. Check også at du sidder med rank ryg; du må ikke læne dig til nogen sider, da dette vil kræve at du bruger kræfter på at holde balancen.

Men din indsats for at sidde lige kan også få dig til at spænde kroppen for at holde den lige. Det er lige så slemt. Sørg for at du sidder afslappet, men naturligvis uden at det betyder at du sidder foroverbøjet eller skævt.

Generelt om smerter under meditation

Din krop vil helt sikkert fortælle dig, at du har bedre ting at give dig til. Når dit sind ikke får lov til at have sine millioner af tanker og følelser, protesterer sindet gennem din krop.

Prøv derfor at vurdere om dine smerter er uudholdelige. Hvis det er tilfældet, skal du rette en smule på din siddestilling. Men pas på at du ikke ender med at ligge ned eller sidder på en måde, som er så behagelig, at du falder i søvn.

Men mange smerter er faktisk ikke rigtige smerter (ikke før du gør dem til det). Så hvis det blot klør eller benet sover en smule, så prøv at se om du kan ignorere det. Analyser følelsen og se om det virkelig drejer sig om en smerte du skal gøre noget ved.

 


Søg efter meditationstyps: